"Nem mindig azok a napok a legnehezebbek, amelyeken történik valami
velünk. A rettentő nemtörődés lassú, béna órái is megviselik a lelket."
"Olyan könnyű néha azt érezni, hogy egyedül minket kínoz ez az élet, hogy
csak mi vagyunk elégedetlenek, csalódottak, hogy éppen csak megúsztuk.
De ez az érzés hazugság, csak ki kell tartanunk, csak meg kell keresnünk
a bátorságot, hogy szembenézzünk a gondjainkkal, hogy egy napon valaki
vagy valami átsegíthessen minket a nehézségeken."
"Van, amire nincs szó. Van, hogy nem foglalható össze egy idézetben a
tanulság. Van, hogy mindent helyesen teszünk, és pont úgy, ahogyan kell,
mégis kudarcnak érezzük."
" A napok egymás után suhantak, s minden naplemente az ő életéből vitt
magával egy napot, minden földerülő reggel az ő életéből egy hosszú
éjszakát. Néha elámélkodott: hát van kívüle még más is, aki érzi a
sorsnak ezt a hallatlan erejű nyomását?"
"Sokszor azért nem tudjuk élvezni a jót, mert félünk, hogy bekövetkezhet
valami rossz. Arra figyelj, amid van, ne arra, amid nincs."
"Egy könyvet elolvasni, megemészteni komoly erőfeszítést igényel. De
odaülni a televízió elé - kikapcsolódás, lazítás. A test és a lélek
kényelme. A fotelkultúra ajándéka... A régi görögök márvány- és
kőszínházakat építettek maguknak. Nem sajnálták értük az áldozatot.
Tudták, hogy katarzisok nélkül fölfoghatatlan, érthetetlen az emberi
lét. Ma csak igen kevés ember érzi ennek a szükségességét, a többség
jobbára csak szórakozni, nevetni, bámészkodni akar. Nézni a
szakadatlanul zajló "világszínházat". Nem megrendülésre vár, csupán
bennfentes óhajt lenni. A bennfentesség pedig nem más, mint a szabadság
ellenpontja. Önárulás. Légyfogó-filozófia. Mi csapja be ennyire az
emberek zömét? Az, hogy a kép, a látvány sokkal inkább valóságosnak
látszik, mint a szó. Igaz, hiszen látjuk - gondolják sokan. Holott
értelmezés nélkül a látvány akár absztrakció is lehet."
"Nincs olyan kirakat, hogy séta közben oldalra ne fordítsd a fejed, és a kirakatüvegben meg ne bámuld magad."
"Minél nagyobb terhelés alá kerülök, annál nagyobb az esélye annak, hogy
fekete-fehér működésmóddal próbálok szabadulni a rossztól, amit belül
élek át. Ez azt jelenti, hogy akkor járok jól, ha elég érett vagyok, ha
bírom a belső feszültséget és az ambivalenciákat. Vagyis elfogadom, hogy
képes vagyok egyszerre szeretni és gyűlölni. Egyszerre tartalak jónak
és rossznak. Egyszerre haragszom és félek. Egyszerre akarom a vesztedet
és a javadat. Egyszerre akarok veled lenni, és távol kerülni tőled.
Amikor képes vagyok elviselni ezeket a kettősségeket, akkor vagyok a
személyiségemnek egy olyan talaján, amelyen a megbocsátás lehetségessé
válik. Ha valaki az átélt és megtapasztalt rosszal kapcsolatban nem tud
ezekben az ambivalenciákban gondolkodni, akkor az nem azt jelenti, hogy
őt olyan sérelem érte, ami megbocsáthatatlan, hanem azt, hogy ő a
sérelmet nem képes megbocsátani."
"A
valódi dolgok nem változnak. Még mindig a legjobb őszintének és igaznak
lenni, hogy így kihozhassuk a legjobbat mindabból, amink van, hogy
egyszerű dolgoknak örüljünk, és bátran viseljük, ha a dolgok rosszra
fordulnak."
"Mennyire más minden, ha van valaki, aki (...) megvigasztal, és nem kell
egyedül lennem! Ég és föld a különbség. Én rettegek a kétségbeejtő
helyzetektől. Éppen ezért igyekszem úgy élni, hogy mindig legyen
menekülési lehetőség. Messze előre gondolkodom, és csak saját magamra
gondolok, csakis az jár a fejemben, ami nekem jó."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése